S: Sätt stopp för vilda västern i åkerinäringen

Företag som sköter sig konkurreras ut till förmån för fuskande företag. Det är en affärsmodell som är tillåten inom åkeribranschen med nuvarande EU-regler, skriver Johan Danielsson (S).
Debattartikel av Johan Danielsson i Svenska Dagbladet den 25 november 2019.

Vi har alla sett det. Oavsett om man själv är i branschen, känner någon lastbilschaufför eller kört förbi rastplatser och parkeringsplatser. Det är chaufförer som sover i sina lastbilar längs med vägkanten. Lagar mat i spritkök. Månader i sträck med så låg lön att man inte kan leva på det. Så ser verkligheten ut längs våra vägar i dag. Både i Sverige och i resten av Europa.

Det är människor som lever under slavliknande villkor i Sverige. Och dessutom på bekostnad av svenska lastbilschaufförer som förlorar arbete då vår egen åkerinäring går på knäna.

Företag som sköter sig konkurreras ut till förmån för fuskande företag. Det här är satt i system. Det är en affärsmodell som är tillåten med nuvarande EU-regler. Men det är för mig helt oacceptabelt och det måste få ett slut.

I kväll drar den stora slutförhandlingen igång då vi i Europaparlamentet tillsammans med medlemsländerna i rådet ska försöka komma överens om nya regler. Bättre regler som sätter stopp för den vilda västern som nu finns på våra vägar.

Detta är mina krav:

  • Svenska löner och kollektivavtal för alla som kör inrikestransporter i Sverige.
  • Inga undantag för vägtransporter som även inkluderar järnväg eller sjöfart under resan, så kallade kombitransporter.
  • Rimliga kör- och vilotider som inte riskerar förartrötthet och därmed allas vägsäkerhet.
  • Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.
  • Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som i dag är helt undantagna.
  • Lastbilen måste återvända hem till hemlandet (landet där företaget är etablerat) med jämna mellanrum.

Som gruppledare för Socialdemokraterna i transportutskottet i Europaparlamentet kan jag garantera att detta också är min grupps prioriteringar inför förhandlingarna.

Vi svenska socialdemokrater har drivit frågan om schyssta villkor på våra vägar i över tio år. Vi har varit ledande och pressat på för att få nya förslag på plats. Trots att vi blivit motarbetade gång på gång från högerkonservativa och euroskeptiska ledamöter i Europaparlamentet. De har konstant försökt sätta stopp för schyssta villkor, men det var den svenska socialdemokratiska linjen som fick majoritet i parlamentet i våras. Nu gäller det att få med oss medlemsländerna i slutförhandlingen.

Om det blir det en överenskommelse i natt ska sedan hela parlamentet rösta om överenskommelsen. Då blir det upp till bevis för de andra svenska ledamöterna i Europaparlamentet. Står de upp för en transportnäring med schyssta villkor och sund konkurrens?

Den socialdemokratiska linjen har hela tiden varit tydlig och vi har röstat i enlighet med den. De andra svenska partierna har svajat betänkligt. Moderaterna och Kristdemokraterna har röstat emot rimliga kör- och vilotider och att alla lastbilar måste införa GPS med syfte att kunna kontrollera reglerna. Moderaterna valde dessutom att rösta emot att svenska löner och kollektivavtal ska gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige. Ett förslag som skulle innebära den sista spiken i kistan för svensk åkerinäring om det går igenom.

Nu gäller det. På tisdag morgon kan år av politiska förhandlingar gå i mål. Låt oss se till att slutföra detta och skapa ordning och reda på våra vägar!

Johan Danielsson
gruppledare för Socialdemokraterna i transportutskottet i Europaparlamentet

facebook Twitter Email