Sätt stopp för den sexistiska reklamen!

Argumentet om att sex säljer finns det inget stöd för. Ändå fortsätter företag annonsera med sexistiska budskap. Men förändringar är på väg i både London, Paris och Stockholm. Härom dagen lanserade vi alla europeiska socialdemokrater i Europaparlamentet en plattform för att motverka sexistisk reklam. Nu uppmanar jag alla städer i Sverige att ansluta sig till plattformen, skriver Anna Hedh (S).

Debattartikel av Anna Hedh i Göteborgs-Posten den 8 mars 2018

Du är på väg till jobbet. Det är en helt vanlig grå vardagsmorgon i början av mars och medan du väntar på bussen så ser du annonsen. Denna gång är det inte ”ta 3 betala för 2” på den vanliga matvarukedjan, utan en halvnaken kvinna som passivt poserar för en produkt som inte har någon som helst koppling till henne. Annonsen står där helt offentligt och du ställer dig frågande till varför och vad detta har med dig att göra.

Hela nio av tio unga kvinnor säger att reklam har fått dem att må dåligt över sin utseende och sin vikt, lika många berättar att reklam har fått dem att vilja ändra något med sig själv. Fyra av tio unga män uppger samma sak. Reklam och annonser med könsstereotypa budskap, där kvinnor ofta är lättklädda och passiva åskådare medan män är aktiva deltagare, får oss att må dåligt och vilja ändra på oss själva. Vi tror att vi måste leva upp till helt orealistiska ideal. Reklam och annonser i den offentliga miljön kan vi inte heller välja bort. I lokaltrafiken kan du inte stänga ner en sida eller byta kanal som på datorn eller teven, annonsen finns där vare sig du vill det eller inte.

Säljer sämre
Varför väljer företag att annonsera på detta sexistiska sätt? Forskning har visat att annonsera med ett budskap som är sexistiskt är dåliga affärer för företaget och påverkar det negativt, eftersom det genererar mycket kritik. Argumentet om att sex säljer finns det alltså inget stöd för. Reklambranschen har också försökt självregla sig själv genom Reklamombudsmannen de senaste tio åren, något som uppenbarligen inte har fungerat.

I London och Paris har de socialdemokratiska borgmästarna förbjudit sexistisk reklam i kollektivtrafiken. Borgmästaren i London, Sadiq Khan, som gick till val på att förbjuda ohälsosamma och orealistiska kroppsideal i kollektivtrafiken argumenterade att detta är särskilt skadligt för unga kvinnor. Ett argument jag instämmer i.

Därför ser jag mycket positivt på beslutet som Stockholms stad tog i december förra året om att anta etiska riktlinjer för utomhusreklam i syfte av att motverka sexistisk och rasistisk reklam.

Ny plattform
Den 6 mars lanserade vi alla europeiska socialdemokrater i Europaparlamentet en plattform för att motverka sexistisk reklam. Där kan europeiska borgmästare samlas och utbyta idéer för att motverka och sätta stopp för den skadliga sexistiska reklamen i offentliga miljöer.

Nu uppmanar jag därför alla städer i Sverige att ansluta sig till plattformen mot sexistisk reklam, så att erfarenheter av att hantera sexistisk reklam kan utbytas i Europa. Så att vi kan få ett stopp för sexistisk reklam, inte bara i våra storstadsregioner.

Anna Hedh (S)
ledamot i Europaparlamentets jämställdhetsutskott

facebook Twitter Email